Debriyaj nasıl çalışıyor?

Oca 13, 2022 Dergi

Sürücü debriyaja bastığında bilye baskıya basınç uygulayarak balatayı boşa almış oluyor. Bu sayede de vites kolu hareket ettirildiğinde dişliler sorunsuz bir şekilde birbirine geçiyor. Sürücü ayağını tekrar debriyaj pedalı üzerinden çektiğinde ise güç yeniden şanzımana iletiliyor.24 Oct 2019

Debriyaj nasıl çalışır çalışma prensibi?

Debriyaj pedalına basıldığında, motor ve şanzıman arasındaki bağlantı kesilir. Pedal bırakıldığında ise bağlantı tekrar sağlanır. Bu sayede, senkromeç adı verilen parça dişlilerin yerini değiştirerek gerekli vites-dişli kombinasyonunun oluşmasını sağlar.

Araba kullanırken debriyaj nasıl kullanılır?

Sol ayakla debriyaja basılır ve çekerken de devir saatine bakılır. Devir saatinde oynamalar görüldüğünde ve araba titremeye başladığında rölanti yani kavrama noktasına ulaşılmış olur. Kavrama noktasında ayağın sabitlenmesi gerekir. Sağ ayak ise fren pedalından çekilip hemen gaza yavaşça basılır.

Debriyaja bastığımızda ne olur?

Debriyaj baskı, balata ve bilya olarak 3 parçadan meydana gelir. Debriyaja sonuna bastığımız anda motorla şanzıman arasında milimetrelerle ifade edilecek boşluk meydana gelir. Böylece motordaki güç aktarımı şanzımana iletilmez ve vites geçişlerinin yapılmasına imkan tanınır.

Hidrolik debriyaj nasıl çalışır?

Debriyaj merkezinde içinde hidrolik yağ bulunan rezervuar ve hidrolik merkez silindiri bulunur. Sürücünün debriyaj pedalına basmasıyla oluşan itme kuvvet, ana merkezde arttırılarak hidrolik basınca çevrilir. Ana merkezden hidrolik hortumla, ayırma çatalında bulunan ayrıma silindirine hidrolik basınç iletilir.

Debriyaj alt merkez nasıl çalışır?

Yarı hidrolik sistemlerde debriyaj pedal kolu, ana silindirdeki pistonu çalıştırmaktadır. Ana pistonun çalışması halinde hidrolik sıvısı, debriyaj alt merkezine bir boru yardımı ile geçmeye çalışır ve bu noktada başka bir piston da debriyajı devreden çıkartmak için farklı bir mekanizma çalıştırmaktadır.